SEO, dobór właściwych słów kluczowych, pozycjonowanie i optymalizacja to zagadnienia, które nieraz przerażają świeżych blogerów przed tworzeniem treści.

Pamiętam, gdy rozpoczynałem swoją przygodę z prowadzeniem pierwszego bloga. Był brzydki, chaotycznie ułożony i jeszcze do tego anglojęzyczny, mimo że język ten znak na poziomie podstawowym. Służył mi do zarabiania pieniędzy poprzez udostępnianie plików w systemie rozliczania PPA/CPA. Moje pierwsze pieniądze zarobione przez internet. Szkoda, że nie zarobiłem w ten sposób swojego pierwszego miliona.

W dziedzinie pozycjonowania stron i ich optymalizacji byłem całkowicie zielony. Dlatego może nie odniosłem spektakularnego sukcesu. Brakowało mi podstaw, nie mogłem liczyć na pomoc znajomego specjalisty, bo takowego nawet nie znałem. Nie posiadałem też wystarczających środków finansowych, by móc skorzystać z ofert firm zajmujących się ową dziedziną, więc byłem tak naprawdę skazany na siebie i mój instynkt samo-poznawczy. Samodzielnie chwyciłem dostępne książki o tematyce SEO, przeglądałem fora internetowe zapoznając się z ciekawostkami i kontaktowałem się z osobami, które choć w niewielkim stopniu mógłby mnie naprowadzić na właściwy tor, tak aby kochany wujek Google pokochał moją stronę a w sumie to mojego blogaska.

Mimo że nadal nie jestem ekspertem w tej dziedzinie to poznałem podstawy pozwalające mnie oraz innym „Świeżakom” próbującym zbudować swe małe internetowe imperia, choć trochę podlizać się wujkowi Google. Największym problemem, jeżeli chodzi o pozycjonowanie i optymalizację jest to, że ten cholernie wielki obszar wiedzy, Co jakiś czas zmienia pewne reguły, przez co dość trudno zapanować nad ową sztuką składania blogowego origami. Wróćmy jednak do podstaw ponieważ one są prawie niezmienne.

Na czym polega pozycjonowanie i optymalizacja

Przypomina mi to układanie puzzli. Każdy z nas choć raz w życiu układał puzzle, a nawet gdy otrzymywał nową układankę rozrywał karton tak, aby nie uszkodzić obrazka jakim był gotowy wzór. Następnie rozsypywał dwieście małych wymieszanych ze sobą elementów układanki na stół, aby już po 2 dwóch godzinach przedniej zabawy cieszyć się z ułożonego arcydzieła. Puzzle składające się z mniejszej ilości elementów nie stanowiły dla nas większego problemu, jednak te składające się z tysiąca były już niemałym wyzwaniem, przy którym szargaliśmy swoje nerwy.

Podobnie jest z pozycjonowaniem i optymalizacją naszego bloga czy też witryny www. Składającej się z kilku istotnych stałych elementów oraz kilku szczegółów, którym należy poświęcić nieco więcej uwagi.

– Blog Jest to trwały proces tworzenia, zbudowany z niezliczonej liczby materiałów informatycznych rozsypanych po cybernetycznym, politeistycznym wszechświecie, w którym rządzą głównie wyszukiwarki internetowe, kanały social media, i pieniądze.

Podstawowa optymalizacja twojego bloga

Najszybszą i najbardziej skuteczną bronią do optymalizacji bloga jest instalacja wtyczki do SEO. Proste. Polecam dwie :

Yoast SEO

All in One SEO

Obie są bardzo skuteczne oraz łatwe, w której konfiguracji nie będę w tym poście szczegółowo przedstawiał ponieważ bohaterzy YouTube zrobią to o wiele lepiej. Jednak pewne podstawowe elementy muszą się tutaj pojawić.

Tytuł

Który musi być dobrze sformułowany, nawiązujący do tematyki twojego bloga lub strony www. Zawierający najważniejsze słowa kluczowe, na które będziemy pozycjonować witrynę. Jednocześnie niezbyt nachalny tak, aby nie był mdły.

Atrakcyjny, zawierający kluczowe frazy, oraz utożsamiający się z tematyką naszego bloga. Taki powinien być tytuł.

Tytuły i meta tagi

Zawierający krótki opis naszego bloga lub strony. Zasady jego tworzenia są takie same, co w przypadku tworzenia tytułu. Przyciągający, nienatrętny, sprytnie naszpikowany słowami kluczowymi mieszczący się w stu sześćdziesięciu znakach.

Słowa kluczowe

Mimo że wspomniany meta tag coraz bardziej pomijany jest przez roboty wielkich wyszukiwarek to nadal przynosi pozytywne efekty ukazujące się poprzez pozycje w wynikach wyszukiwania tych mniejszych. Dodatkowo każdy wpis na blogu pozycjonowany jest na inne słowa kluczowe. Narzędzia, które pomagają mi odnaleźć te, których jest najwięcej w danym wpisie oraz te, na jakie chcę pozycjonować konkretny post to :

Wordcounter360

Google AdWords

Tak zwane „heading tags”, czyli nagłówki, które umieszczane są nie tylko w tytule wpisu ale również wewnątrz jego samego oraz w poszczególnych sekcjach całego bloga. Numery od jeden do sześciu określają wielkość tekstu oraz jego „moc” w pewnym sensie wpływającą na pozycjonowanie, przy czym jedynka to nagłówek o największym znaczeniu i mocy gdzie praktycznie zawsze jest to tytuł wpisu a sześć to ten najsłabszy rozmieszczony gdzieś w dolnym pasku, tam gdzie znajdują się prawa autorskie. Czy warto rozmieszczać wszystkie numerki nagłówków w jednym wpisie ? Nie i dziś można zauważyć trend umieszczania tylko nagłówków H2 w całym poście. Jak mądrze je tytułować i rozmieszczać tak, aby czytelnik dłużej został na naszej stronie ? Uczcie się na przykładzie gazet, szczególnie brukowców.

 

Podkreślenia, pogrubienia i kursywy. Kiedyś mówiono, że wpływają na pozycjonowanie naszej strony, przez co niektóre wyglądały nieco dziwacznie. Ciężko się je czytało i ogólnie były paskudne, nastawione na zarabianie pieniędzy w programach partnerskich. Nie wiem, czy rzeczywiście pogrubienie tekstu ma wpływ na pozycje strony? Moim zdaniem była i jest to zwykła legenda.

Jednak umiarkowane pogrubienie stosuje się po to, aby wskazać czytelnikowi coś ważnego, coś, co w niego uderzy. Kursywy zaś wykorzystywane są do dialogów, cytatów, tytułów itd. Podkreślenia ? Szczerze przestałem je stosować.

obraz-dupy„

Wszelkiego rodzaju pliki graficzne, tak niedocenianie przez większość, również mogą nam pomóc w pozycjonowaniu naszej witryny. Wystarczy odpowiednio nazwać plik, jaki umieszczamy na serwerze, stosując oczywiście odpowiednie słowa kluczowe (Z głową) następnie, gdy ustawiamy go w odpowiednim miejscu we wpisie nadajemy również tytuł „Alternatywnego tekstu” w ustawieniach pliku. Na pewno sobie z tym poradzicie.

UWAGA: Pobieranie obrazów z portfela wujka Google może naruszyć prawa autorskie. Zapoznajcie się z ogromną bazą zdjęć, grafik itd. dzięki której unikniecie problemów związanych z naruszeniem praw autorskich.

Mapa witryny

Mapę witryny tworzy się dla robotów wyszukiwarek regularnie odwiedzających naszą stronę w celu zaktualizowanie nowości, jakie się na niej pojawiły. Warto więc wykonać ją dobrze. Całe szczęście istnieje wiele wartościowych narzędzi do jej wykonania

Bezpośrednie odnośniki

Ich zmiana na bardziej przyjazne sprzyja optymalizacji. Czyli zamiast linku :

http://altersee.pl/wpis-numer-22012

zamieniamy w ustawieniach na:

http://altersee.pl/ortografia-interpunkcja-zaimki-i-przyimki/

Proste.

Content, content i jeszcze raz content

Jajogłowi eksperci wujka Google, specjaliści od pozycjonowania oraz sami blogerzy coraz mocniej nastawiają twórców, aby dawali światu dobry content czyli odpowiednią treść. Nie nastawiając się tylko na naszpikowanie swoich witryn słowami kluczowymi, aby utrzymać się w top dziesięć wyników wyszukiwania. Sami zapewne niejednokrotnie szukając konkretnej rzeczy w zasobach internetu natrafiliśmy na bublowy artykuł sztucznie napompowany frazami by te przyciągały jak najwięcej ruchu na stronę, aby następnie sprytnie ten ruch zmonetyzować.

Content to nasze aktywa, coś, z czym dzielimy się z innymi ludźmi, którzy potrzebują rady, pomocy, rozrywki, opinii itd. Więc warto stworzyć go dobrze.

Tak samo dobrze jest zadbać o optymalizację i pozycjonowanie naszego bloga czy też strony www. Przyniesie nam to wiele korzyści i pozwoli zbudować solidną markę.